The Next Web Conference 2016

26 en 27 mei was het zo ver. Als afsluiting van de minor Online Communicatie hebben wij The Next Web Conference in Amsterdam bezocht. Deze conferentie is een bedacht door Boris Veldhuizen van Zanten en Patrick de Laive. Het was de grootste editie van The Next Web Conference ooit! Maar liefst 10.000 bezoekers, 500 startups, 140+ workshops, grote sprekers, foodtrucks en een eigen muziek festival. Alles was aanwezig voor twee geweldige en interessante dagen.

the-next-web-europe
TNW 2016

De oprichters

Boris Veldhuizen van Zanten en Patrick de Laive hebben in 2006 een website ontwikkeld die nu, anno 2016, een van de meest succesvolste blogs te wereld is. Het staat in de top 20 meest gelezen blogs en in de top 5 technologieblogs met 6,5 miljoen bezoekers en 16,8 miljoen page views per maand met lezers uit alle landen van de wereld, de VS bovenaan. En veel van die lezers zullen zich niet realiseren dat het allemaal begon in Nederland. Anders dan bij veel andere succesvolle blogs, begon het allemaal niet met een blog. Het begon met het allereerste The Next Web event in 2006. Daar merkte de oprichters dat blog en events goed samen gingen en ze begonnen professionele schrijvers te benaderen om een blogs voor hun website te schrijven. Al snel realiseerden ze zich dat hij gelijk had. “Op het eerste Techcrunch event in San Francisco zagen we dat het voldeed aan een behoefte, die combinatie van online en offline. Patrick zei: wij kunnen het omgekeerde doen.”

Josephine

Dit was de 11e keer dat deze conferentie werd georganiseerd. Daarom werd de opening dit jaar verzorgt door de 11 jarige Josephine. Ze verteld dat zij de toekomst is en dat bedrijven de wereld beter moeten maken. Hieronder het filmpje van de opening!

 

Mijn ervaring

Van te voren had ik een heel andere sfeer verwacht op een conferentie als deze. Elke spreker zat vol humor en vertelde zeer interessante dingen die mij bij bleven. Er hing een ontspannen sfeer en er waren verschillende ‘stages’ met zalen met allemaal andere Thema’s. Hieronder een aantal voorbeelden die mij het meest bij zijn gebleven.

Booking.com
Vorig jaar heb ik 3 weken door Thailand gereisd en dagelijks gebruik gemaakt van de app van Booking.com. Gillian Trans, de 7e medewerker van booking.com, was een van de sprekers. Zij vertelde dat zij in ongeveer 15 jaar gegroeid zijn naar meer dan 11.000 medewerkers wereldwijd, waarvan 7.000 in Nederland. Ook vertelde ze dat er dagelijks meer dan 1 miljoen (!) boekingen worden gedaan op Booking.com. Ze vertelde een aantal keer dat Booking zo simpel en duidelijk mogelijk wil blijven, dit waren ook twee redenen dat ik tijdens mijn reis van vorig jaar Booking.com elke dag gebruikt heb.

Thuisbezorgd.nl
Thuisbezorgd.nl is in 1999 opgericht en heeft meer dan tweeduizend restaurants aangesloten. De site ontvangt meer dan een half miljoen unieke bezoekers per maand. In 2009 heeft Thuisbezorgd.nl voor 45 miljoen euro aan online-maaltijdbestellingen verwerkt, daarmee is de omzet van moederbedrijf Takeaway.com met 80 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Thuisbezorgd.nl ontvangt voor elke bestelling een fee van 6 procent. Jitse Groen, de 31-jarige oprichter en eigenaar van de site, staat op de 57ste plaats van de Quote 100% Selfmade-lijst. Hij zou goed zijn voor tien miljoen euro.

Takeaway
Takeaway restaurant

Het mooie wat Thuisbezorgd.nl (Takeaway.com) deed tijdens de conferentie was dat zij veel koeriers hadden rondlopen met een shirt van Thuisbezorgd en een helm op. Binnen in een zaal konden bezoekers alle maaltijden bestellen van alle foodtruckers op het festival. Zodra zij in dat ‘restaurant’ de bestellen doorgaven ging een van de koeriers de bestellen ophalen bij de foodtrucks. Zo zag je constant koeriers met bestellingen over het terrein lopen en was er constante reclame voor de bezorgservice, een hele leuke en ludieke actie!

Conclusie

Afsluitend kan ik zeggen dat ik blij ben dat ik bij de conferentie ben geweest. Ik heb een aantal grote sprekers gezien en interessante verhalen gehoord van de sprekers. Verder vind ik het mooi om te zien dat zo’n Nederlands bedrijf als The Next Web zo groot is geworden en jaarlijks een groot en succesvolle conferentie organiseert. Het was mooi om te zien dat er een grote variatie in sprekers was en manieren van presenteren. De één kwam met een eigen verhaal en de ander werd geïnterviewd door een van de oprichters van TNW.

 

Bronnen:

Daae, E. (2015). Hoe The Next Web een van de succesvolste tech-blogs ter wereld werd.
Geraadpleegd op 14 juni 2016, van https://www.frankwatching.com/archive/2015/04/17/hoe-the-next-web-een-van-de-succesvolste-tech-blogs-ter-wereld-werd/

Dutchcowboys. (2016). Grootste editie TNW. Geraadpleegd op 14 juni 2016, van http://www.dutchcowboys.nl/events/2016-grootste-editie-van-the-next-web-conference-ooit-eerste-sprekers-al-bekend

Manen, van T. (2016).Volg vanaf morgen The Next Web livestream op Marketingfacts.
Geraadpleegd op 14 juni 2016, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/volg-vanaf-morgen-the-next-web-livestream-op-marketingfacts

RTLZ. (2016). The next web conference. Geraadpleegd op 14 juni 2016, van http://www.rtlz.nl/startup-week/teruglezen-next-web-conference-2016

Thenextweb. (2016). Thenextweb. Geraadpleegd op 14 juni 2016, van http://thenextweb.com/conference/europe/


Plaats een reactie