De olie van de 21e eeuw.. Big Data!

Verschillende onderzoekers noemen Big Data de olie van de 21e eeuw. Het is de hoogste tijd om je hiervoor klaar te stomen. Big Data is een begrip dat steeds belangrijker wordt in de toekomst. Dit begrip draait om erg veel gegevens die veelal ongestructureerd zijn. Er wordt van Big Data gesproken als de gezamenlijke input van gegevens groter blijkt te zijn dan de verwerkingscapaciteit.

big-data1

Een aantal jaar geleden waren er naar schatting 300 miljard gigabyte opslagcapaciteit, vandaag de dag zijn dit er ongeveer 1 miljard terabyte. Dit betekent maarliefst een groei van 3000% (Fujistu, 2015). Deze exponentiële groei komt doordat er door de consumenten meer data opgeslagen wordt zoals films, bestanden en foto’s. Een tweede reden hiervoor is dat apparaten tegenwoordig zelf steeds meer data uitwisselen, opslaan en verzamelen. De laatste reden is misschien wel de grootst groeiende driver, namelijk Social Media. Nergens wordt meer informatie verzameld dan op de sociale media. Gebruikers laten hier hun mening, foto’s, en persoonlijke gegevens achter, iets wat erg interessant is voor bedrijven.

Kansen van Big Data

Big Data zorgt voor een overvloed aan informatie, maar wat kun je er als bedrijf mee als het niet gestructureerd en verwerkt is? Het antwoord hierop is weinig. Big Data is een grote kans voor de meeste bedrijven, echter zal er wel goed mee omgegaan moeten worden om er de kansen uit te halen. Bedrijven zullen meer datagedreven moeten gaan werken. Hieronder volgen twee kansen die naar mijn mening de belangrijkste kansen zijn op het gebied van Big Data.

Begin bij de directie

Tegenwoordig nemen steeds meer startups de markten over, deze zijn niet gehinderd door het verleden waarin alle processen duidelijk beschreven staan. Zij beginnen met een frisse blik en zijn snel in staat om in te spelen op de kansen van de markt. Voorbeelden hiervan zijn partijen als Alibaba, Uber, en AirBnB. Zij werden ineens een grote speler op de producten-, taxi-, en hotelmarkt. Doordat zij meteen aan de slag gingen met Big Data vanuit de directie zijn zij ingesprongen op de verwachtingen en wensen van de klanten. Op deze aspecten lieten de concurrenten, die eerst veel groter waren, het afweten. Uit de Big Data Survey van 2015 blijkt dat visie de belangrijkste rol speelt voor de implementatie van een Big Data Strategie.

Big data
Big Data survey, 2015

Nieuwe producten door Big Data

Misschien wel een van de interessantste kansen voor Big Data is het implementeren van nieuwe producten en diensten voor consumenten. Een voorbeeld hiervan is Verizon Wireless, een Amerikaans bedrijf dat kijkt naar ontwikkelingen van nieuwe dienstverlening door de opkomst van de mobiele apparaten. Deze apparaten genereren zoveel big data dat er grote samenwerkingen uit voort kunnen komen. Zo biedt Verizon Wireless een app aan waardoor het NBA basketballteam ‘Phoenix Suns’ kan zien uit welke regio de klanten komen en hoe vaak men een wedstrijd combineert met een bezoek aan een fast food-vestiging. Met deze gegevens kan het basketbalteam samen met de fastfoodketen gerichte advertenties en promoties verzinnen om hier allebei een slaatje uit te slaan.

NBA
Fans van de Phoenix Suns

“Big Data draait niet alleen om data, technologie en vaardigheden, vooral de organisatie en de manier van werken zijn grote succesfactoren” (Rob Dielemans, Co-Founder & Managing Director at GoDataDriven, 2015).

Bedreigingen van Big Data

Big Data heeft enerzijds geweldige mogelijkheden maar anderzijds ook gevaren die men niet moet onderschatten. Big Data speelt zich veelal af op internet en iedereen weet dat dit eenvoudig gehackt kan worden. Hierdoor kan de belangrijke Big Data in verkeerde handen komen. Hieronder volgen nog een aantal gevaren die voort kunnen komen uit het gebruik van Big Data.

Gevaar van gegevensdiefstal

Massagegevens staan opgeslagen in grote databases. Het is niet vanzelfsprekend dat hier alleen maar positieve dingen mee gebeuren. Maar op welke manieren kan Big Data dan tegen ons gebruikt worden? Stel je voor dat in de toekomst een verzekeringsmaatschappij het systeem van de centrale patiëntenbank zou hacken. Hierdoor krijgen zij toegang tot alle medische gegevens van elke Nederlander. Vervolgens kunnen zij hieruit berekenen hoe groot de kans is dat bepaalde personen binnen een aantal jaar ernstig ziek worden. Dan zou het voor de verzekeringsmaatschappij wel erg verleidelijk zijn om deze bewuste persoon te weigeren voor een verzekering.

gegevensdiefstal-35235401

Of stel dat de politie alle gegevens van personen in handen krijgt. Denk hierbij aan crimineel verleden, genetische informatie en sociale achtergronden. Hierdoor kunnen zij ook een voorspelling doen hoe groot de kans is dat deze persoon in de toekomst een misdaad gaat plegen. Dan kan het mogelijk worden dat de politie deze persoon al gaat arresteren voordat deze persoon daadwerkelijk een misdaad heeft gepleegd.

Conclusie

Big Data is een sterk groeiend en interessant onderwerp voor velen. Op dit gebied liggen erg veel kansen voor bedrijven, alleen is de vraag nog hoe zij deze massale informatie gaan verwerken. Met de juiste inzet en visie kunnen startups het zelfs winnen van de bedrijven die al generaties hetzelfde doen. Als bedrijven willen gaan experimenteren met Big Data dan zal het nodig zijn dat directie hier achter staat en dat het hele bedrijf gericht is op Big Data, de visie zal erop formuleert moeten worden. Echter denk ik dat de gevaren van Big Data niet onderschat moeten worden en zal iedereen voorzichtig moeten zijn met het gebruik ervan. Maar over het algemeen is het duidelijk, het Big Data tijdperk biedt grote kansen en bedrijven moeten niet te lang wachten om op deze kansen in te spelen.

 

Bronnen:

BTG. (2014). De gevaren van big data. Geraadpleegd op 23 maart 2016, van http://www.btg.org/2014/02/03/de-gevaren-van-big-data/

Davenport, T. (2014). Drie grote voordelen van big data analytics. Geraadpleegd op 23 maart 2016, van http://www.business-analytics.biz/blogs/drie-grote-voordelen-van-big-data-analytics/

Fujistu. (2015). De Big Data revolutie. Geraadpleegd op 23 maart 2016, van http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0ahUKEwi-8en_3dbLAhUlk3IKHZGfDgQQFghPMAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.bdvc.nl%2Fimages%2FRapporten%2Ffujitsu-big-data.pdf&usg=AFQjCNEFV1xWO_mL2emitz8YicyY2YD0Nw&bvm=bv.117218890,d.bGQ   

Mönning Hassels, P. (2016). Data als ingrediënt op de weg naar digitale volwassenheid. Geraadpleegd op 23 maart 2016, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/data-als-ingredient-op-weg-naar-digitale-volwassenheid

Scheer, van der W. (2015). Big Data Survey 2015: 4 inzichten voor succes met data. Geraadpleegd op 23 maart 2016, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/big-data-survey-2015-4-inzichten-voor-succes-met-data

Scientias. (2016). Big Data. Geraadpleegd op 19 mei 2016, van http://www.scientias.nl/klaarstomen-voor-de-aardolie-van-de-toekomst-big-data/

Steins Bisschop, J. (2013). De duistere kant van big data. Geraadpleegd op 23 maart 2016, van http://www.frankwatching.com/archive/2013/06/09/de-duistere-kanten-van-big-data/

 

 


Een reactie op “De olie van de 21e eeuw.. Big Data!

Plaats een reactie