Google Analytics, een must voor iedere website!

Wie wil er nou niet weten wat er op zijn eigen website gebeurd? Wie kijkt erop en wat doen deze potentiële klanten, want zo kunnen deze bezoekers wel genoemd worden. Dit kan allemaal gemeten worden met ‘Google Analytics’, dé tool waarmee bedrijven hun website kunnen analyseren. Met deze software kan een bedrijf vrijwel alle activiteiten op, van en naar de website meten. Je kunt zien waar de bezoekers vandaan komen, hoe lang zij op jouw website blijven en waar ze op klikken. Door dit te analyseren kunnen bedrijven de conversie op hun website gemakkelijk verhogen. In deze blog volgen een aantal tips en voorbeelden van hoe een bedrijf Google Analytics kan gebruiken.

Analyseren

Met de online tool kan bijna elke activiteit op je website gemeten worden.
De volgende onderdelen kunnen gemeten worden:

  • Aantal bezoekers
  • Bounce rate
  • Tijd dat ze aan je website of een bepaalde pagina spenderen
  • Via welke pagina ze op je website binnen komen
  • Via welk device ze binnen komen (tablet, pc, mobiel)
  • Verwijzingen
  • Site snelheid

Kruip in de gedachte van de klant

Het is belangrijk om je website te benaderen als een klant. Waar zou jij op klikken als je de website bezoekt en wat mis je op de website. Bounce rate en de tijd dat mensen op bepaalde pagina’s blijven zijn twee activiteiten die zeer interessant zijn om te analyseren met Google Analytics. De bounce rate is het percentage mensen waarbij maar één pagina wordt geladen en die vervolgens weer weg klikken. Deze mensen verlaten vrijwel direct de instappagina en klikken nergens verder. Als dit aantal hoog is dan zal er iets mis zijn met de instappagina van je website. Daarom moet je altijd proberen om in de gedachte van de klant te kruipen. Waarom zou deze klant niet verder klikken op mijn instappagina? Of waarom blijven er mensen lang kijken bij een vol winkelmandje maar rekenen vervolgens niets af. Hier is later in de blog een mooi voorbeeld van te vinden.

Conversies meten

Met gebruik van Google Analytics kun je eenvoudig doelen stellen, om zo de conversie te meten. Voorbeelden van conversies zijn het inschrijven van een nieuwsbrief, het bezoeken van een bepaalde pagina of het kopen van een product. Dit zijn maatstaven die gemakkelijk te meten zijn met Google Analytics. Bij een aankoop is er meteen te zien vanuit welke bron deze klant komt. Doordat alle activiteiten zo nauwkeurig worden bijgehouden is het voor bedrijven gemakkelijk om verschillende conversiedoelen te stellen voor de website. Hier kunnen zij verschillende kleine doelstellingen voor korte periodes maken. Doordat er dan waarschijnlijk vaak doelstellingen gehaald worden is dit motiverend voor het personeel en positief voor de website.

Succesverhalen

Het eerste voorbeeld is van een bedrijf dat merkte dat er maar weinig potentiële klanten de hele pagina bekeken. Via Google Analytics zagen zij dat veel mensen direct na het zien van de homepage doorklikte. Blijkbaar hebben mensen niet in de gaten dat er onder aan de pagina ook nog interessant informatie staat. Hieronder het voorbeeld.

Google Analytics

Er is maar een kleine aanpassing gedaan die de meeste mensen waarschijnlijk niet eens opvalt. Links is er een soort pijlvorm gemaakt waardoor mensen in de gaten hebben dat er gescrold kan worden. Door de website te analyseren hebben zij dit resultaat gemeten. Het doel was om meer mensen naar beneden te laten scrollen en wat bleek? Het aantal bezoekers dat naar beneden scrolt is met 57% gestegen!!


Een ander mooi voorbeeld is dat van de GAMMA. Je zou denken dat bij zo’n groot bedrijf als GAMMA alles perfect is, maar niets is minder waar. Een aantal maanden geleden hebben een aantal studenten via Google Analytics de website van de GAMMA geanalyseerd. Bij een analyse bleek dat veel potentiële klanten producten in hun winkelwagentje hadden liggen maar het vervolgens vergaten af te rekenen. Dit is vreemd want je zou zeggen dat zij deze producten niet voor niets in het winkelwagentje plaatsen. Maar misschien vergaten deze mensen het helemaal niet maar was er een ander probleem.

Wat bleek? 

Als klanten hun producten wilden afrekenen waren zij ineens het winkelwagentje kwijt, waardoor zij de website verlieten. Erg zonde van deze misgelopen omzet. Doordat dit duidelijk is geworden met Google Analytics hebben zij op elke pagina rechts boven een winkelwagentje geplaatst en zijn de verkopen aanzienlijk gestegen (Merkx, M. 2016).


Het volgende succesverhaal heeft ook te maken met marketingpsychologie, wat ook heel interessant is bij online communicatie. Dit voorbeeld wordt ook wel het Decoy effect genoemd. Bedrijven geven hun klanten twee opties en zien bij hun Google Analytics dat het merendeel voor de goedkoopste optie kiest. Hieronder een visueel voorbeeld:

decoy3

Als het bedrijf nu een extra optie toevoegt, die eigenlijk geen waarde heeft, dan sluiten de klanten een compromis en zullen de duurdere optie kiezen omdat dit de beste deal lijkt. Uit de analyse is gebleken dat het aantal klanten dat voor de duurdere optie koos met 114% (!!) is gestegen.

Analyseer jezelf

Af en toe is het goed om je eigen website te analyseren. Want er zijn altijd vragen die rondspelen in het hoofd van een ondernemer. Haal ik wel het gewenste resultaat uit mijn onderneming en de website? Is de SEA (betaald adverteren op Google) wel rendabel voor ons? Waarom nemen de online bestellingen af? Neeem de proef op de som en onderzoek het met Google Analytics. Zoals ik hierboven heb laten zien, zijn er vaak maar kleine aanpassingen nodig om de conversie te vergroten. Naar mijn mening is het een gemiste kans als je als bedrijf deze gratis tool niet gebruikt. Stel als bedrijf een aantal conversie doelen en analyseer wat er moet gebeuren om deze doelen te halen.

Installeren kan makkelijk en snel in 7 stappen. Klik hier voor een duidelijke uitleg, installeer Google Analytics en profiteer van deze gratis tool!

Bronnen

 

Drenth, H. (2015). Het Decoy Effect. Geraadpleegd op 29 februari 2016, van http://www.canicas.nl/visie/decoy-effect/

Google. (2016). Bouncepercentage. Geraadpleegd op 23 februari 2016,  van https://support.google.com/analytics/answer/1009409?hl=nl

Geenen, K. (2008). Installeren van Google Analytics in 7 stappen. Geraadpleegd op 1 maart 2016, van https://www.karelgeenen.nl/29/installeren-van-google-analytics-in-7-stappen/

Redwiki. (2014). Serieuze leads uit Google Analytics halen. Geraadpleegd op 23 februari 2016, van http://www.redkiwi.nl/kennisblog/artikel/serieuze-leads-uit-google-analytics-halen.html

Treshold. (2015). Wat is Google Analytics. Geraadpleegd op 23 februari 2016, van http://www.treshold.nl/kennisbank/google-analytics/wat-is-google-analytics/

Webanalisten. (2013). 4 tips om winkelwagentje vertaling te verminderen. Geraadpleegd op 23 februari 2016, van http://www.webanalisten.nl/4-tips-om-winkelwagentje-verlating-te-verminderen

 


Plaats een reactie