De dagen van Facebook lijken geteld

Facebook is het grootste sociale netwerk waar gebruikers hun persoonlijke interesses delen met vrienden, studiegenoten, collega’s en eigenlijk met iedereen. Volgens Facebook zijn er anno 2016 maar liefst 1,5 miljard gebruikers op het sociale netwerk. De omzet van Facebook hebben zij vooral te danken aan de advertentieverkopen in de Verenigde Staten. Na de VS hebben Azië en en Europa ook een groot aandeel in de omzet. Facebook wil haar marktaandeel  in Afrika en Azië gaan vergroten door advertentievormen aan te bieden voor eenvoudige smartphones.

Cijfers Facebook

Hieronder is te zien dat Facebook haar concurrenten ver achter zich laat en het netwerk absurd veel gebruikt wordt. Als we bijvoorbeeld het kopje video’s eruit pikken. Afgelopen jaar (2015) heeft Facebook een enorme groei doorgemaakt. In april 2015 werden er op dagelijkse basis 4 miljard video’s bekeken. Een half jaar laten is dit aantal gestegen met 100% naar 8 miljard video’s per dag! Je zou toch zeggen dat dit een gouden formule is voor de toekomst?

Facebook groeit naar 1,5 miljard gebruikers wereldwijd
Facebook Community Update

 

 

 

 

 

 

 

 


Maar waarom lijken de dagen dan geteld?

Facebook zal de komende jaren marktaandeel gaan inleveren omdat het alles voor iedereen is, het is niet meer onderscheidend. Als een bedrijf alles voor iedereen is, dan is het tegelijkertijd niets voor niemand. Doordat iedereen er alles op plaatst verminderd de kwaliteit van de content op Facebook, waardoor het steeds minder interessant wordt voor de gebruikers. Een vergelijkbaar concept dat van alles voor iedereen heeft, is dat van de V&D. Deze winkelketen had alles voor iedereen maar ook tegelijkertijd niets voor niemand, ze onderscheidden zich nergens in. Tegenwoordig weet iedereen de status van de V&D. Inderdaad, failliet!

“Ergens tussen volgend jaar en 2017 zal 80 procent van de gebruikers het sociale medium de rug toekeren, waarna het een snelle dood zal sterven” (Wetenschappers van de Amerikaanse Princeton University).

Facebook van tegenwoordig

Als ik naar mijn eigen Facebookgebruik kijk, dan is het  gebruik ervan puur uit verveling. ’s Avonds op de bank of in de trein lekker scrollen door Facebook en eigenlijk weinig interessants tegenkomen. Het is voor mij een automatisme geworden om op de Facebook app te drukken op het moment dat ik even niets te doen heb. Eigenlijk is dit een verslaving waar je niets aan hebt, maar toch doet.. Als ik naar mijn eigen tijdlijn kijk bestaat deze enkel en alleen nog uit reclames of video’s en zijn de statusupdates van mijn vrienden ver te zoeken. Om hier een beeld bij te geven heb ik hieronder een aantal printscreens van mijn tijdlijn gemaakt:

Deze slideshow vereist JavaScript.

Ziektemodel en Facebook

Ongeveer 10 jaar geleden vergeleken Amerikaanse wetenschappers soortgelijke ideeën met modellen die gebruikt werden voor het voorspellen van besmettelijke ziektes zoals mazelen. Ze bekeken het verloop van de curve in de modellen van de besmettelijke ziektes en deze van ideeën als Facebook en zagen dat deze opvallend goed overeen kwamen. Het SIR-model is een model dat wetenschappers in beide gevallen gebruiken. Bij het SIR-model worden mensen opgesplitst in drie verschillende categorieën, namelijk de Susceptible (vatbaar), Infectious (besmettelijk) en Recovered (genezen of dood). Bij het geval Facebook zijn dit de volgende mensen:

  • Susceptible – Mensen zoals tantes en ooms, de vatbare mensen die op dit moment nog geen Facebook hebben maar het wel willen proberen als iemand aandringt.
  • Infectious – Mensen zoals jij en ik, de besmette mensen die actief zijn op Facebook.
  • Recovered – De mensen die klaar zijn met Facebook en het achter zich hebben gelaten. Personen die merken dat het weggegooide tijd is en hun tijd liever ergens anders in steken.

Het is met een ziekteverspreiding te vergelijken omdat het op dezelfde manier begint. Bij Facebook begint er iemand mee en diegene spoort andere aan om het ook te doen. Deze personen doen dat op hun beurt weer en het sociale medium groeit exponentieel. Dit gebeurt hetzelfde bij een ziekte die zich snel verspreid. De ondergang zal net zoals de groei erg snel gebeuren. Hieronder het voorspelde SIR-Model van Facebook, waarin wordt voorspeld dat in 2016, volgens de ‘late prediction bound curve’ Facebook zal verdwijnen.

FacebookSIRmodel
SIR-Model Facebook

Verschuiving van gebruikers

Een laatste verandering die heeft plaatsgevonden is dat het publiek op Facebook is veranderd. Een aantal jaar geleden werd Facebook vooral gebruikt door jongeren, dit jaar vind er een duidelijke verandering plaats. Hieronder is te zien in welke mate de Facebookgebruikers zijn gegroeid per leeftijdscategorie. De lichte staaf voor 2013 en de donkere staaf voor 2014.

Facebookgebruik per leeftijdcategorie
Facebookgebruikers per leeftijdscategorie

Uit dit schema is te concluderen dat de toename van ‘jongeren’ flink is gedaald en dat de ouderen onder ons hun plek op Facebook hebben gevonden. Een grote verschuiving in de toename van gebruikers.

Conclusie

De conclusie is dat gezien het SIR-model en de wetenschappers uit Amerika de dagen zijn geteld voor Facebook. Op dit moment is er een grote verschuiving in de leeftijd van de gebruikers van Facebook, het gaat van jongeren naar ouderen. Het is een kwestie van tijd dat deze groep het ook op Facebook heeft gezien. Naar mijn mening zal het ziektemodel een goed beeld van de werkelijkheid geven. Zoals al eerder aangegeven vind ik dat Facebook niets speciaals biedt en saai wordt. Dit zullen veel mensen kunnen bevestigen.

Dus einde tijdperk Facebook..

Benieuwd welk sociale medium nog wel populair en groeiende is? Lees mijn nieuwe blog over Whatsapp!

 

Bronnen

ANP. (2014). Einde Facebook nabij, 80 procent gebruikers verdwijnt. Geraadpleegd op 25 maart 2016, van http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3581845/2014/01/22/Einde-Facebook-nabij-80-procent-gebruikers-verdwijnt.dhtml

Baten, M. (2015). Facebook groeit naar 1,5 miljard gebruikers wereldwijd. Geraadpleegd op 24 maart 2016, van http://www.socialmediaacademie.nl/facebook-groeit-naar-15-miljard-gebruikers-wereldwijd/

NUzakelijk. (2014). Het einde van Facebook. Geraadpleegd op 24 maart 2016, van http://www.nu.nl/zakelijk-opinie/3732682/einde-van-facebook.html

Oosterveer, D. (2016). Social media in Nederland 2015 jongeren haken af op Facebook. Geraadpleegd op 5 april 2016, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2015-jongeren-haken-af-op-facebook

Schipper, R. (2015). Facebook cijfers Nederland in oktober 2015. Geraadpleegd op 5 april 2016, van http://fidene.nl/blog/facebook/facebook-cijfers-nederland-oktober-2015.html

 


Plaats een reactie