De nieuwe gesloten generatie

De opvolger van Facebook is er al.. En we gebruiken ‘m iedere dag.

Whatsapp!

Whatsapp is tegenwoordig een van de meest en vaakst gebruikte medium. Per dag worden er 42 miljard berichten, 1,6 miljard foto’s en 250 miljoen video’s onderling verstuurd. Afgelopen week is bekend gemaakt dat Whatsapp meer dan één miljard gebruikers heeft. Hieronder nog een aantal cijfers over een van de grootste sociale medium.

whatsapp cijfers
Bron: Marketingfacts

De grote verandering

Waar de gebruikers van Facebook eerst al hun bezigheden en gebeurtenissen deelde op Facebook vindt er een  verandering plaats naar het gesloten medium Whatsapp. Steeds minder delen alles wat ze meemaken en vertellen het liever tegen bepaalde, bekende groep personen. Deze verschuiving heeft grote gevolgen voor bedrijven. Waarom zou een bedrijf nog geld pompen in advertenties op Facebook als zijn doelgroep hier niet meer actief is? Zoals hieronder te zien staat Whatsapp op nummer 1 van meest gebruikte platformen, één plaats boven Facebook!

Top 6 online platformen
Bron: Marketingfacts

Voordelen Whatsapp

Whatsapp heeft verschillende voordelen voor een bedrijf. Hieronder een aantal voordelen op een rijtje:

  • Whatsapp is snel – het is een bijzonder snel medium. De meeste berichten kunnen binnen een aantal minuten na verzending geopend worden. Klant verwachten dan ook meteen antwoord na het openen van het bericht.
  • Whatsapp is persoonlijk – het medium wordt vaak persoonlijk gebruikt maar ook op het zakelijke gebied kunnen bedrijven. Consumenten vinden het fijn om persoonlijk contact te hebben met bedrijven omdat ze zich dan gewaardeerd voelen.
  • Whatsapp is tweerichtingsverkeer – het merendeel van de gesprekken op Whatsapp zijn in de vorm van een gesprek. Tegenwoordig is de trend om de dialoog aan te gaan met je klanten. Via Whatsapp zal dit eerder gebeuren dan op Facebook, waar iedereen ziet wat je reageert.
  • Whatsapp is meer dan alleen tekst – sinds een tijdje beschikt Whatsapp over een belfunctie. Naast het bellen kunnen er via Whatsapp ook video’s, afbeeldingen, contacten en locaties worden gedeeld.

Wat te doen als bedrijf?

Uit een onderzoek dat begin dit jaar gehouden is onder 77 bedrijven is gekeken waar bedrijven Whatsapp tegenwoordig voor gebruiken. Ze kunnen Whatsapp op verschillende manieren inzetten. Maar liefst 87% van de ondervraagde gaf aan dat zij Whatsapp gebruiken voor webcare, mobiele klantenservice. Toch blijkt uit het onderzoek dat het lastig voor bedrijven is om de gewenste reactiesnelheid te halen. Het merendeel van de ondervraagde denkt dat het zakelijke gebruik van Whatsapp de komende tijd alleen maar zal toenemen.Dit betekend dat elk bedrijf tegenwoordig actief de klanten te woord moet staan via Whatsapp

Coolblue

Er zijn een aantal grote bedrijven die deze kans/verandering met open handen hebben aangepakt en hier perfect op hebben gereageerd. Niet geheel onverwachts is CoolBlue als een van de eerste hiermee begonnen. Zij zijn begonnen met een helpdesk via Whatsapp.

coolblue-whatsapp1
Bron: Marketingfacts

Gezien de al eerder genoemde trends lijkt mij dit een fantastisch idee. Als de klant problemen heeft met een product of het instructiefilmpje niet kan vinden kunnen zij even met de klantenservice ‘appen’ en binnen een aantal minuten hebben ze het antwoord wat ze zoeken. Dit is waar de doelgroep zich bevind en het is op de manier dat de consumenten tegenwoordig communiceren. Ook geeft Coolblue aan dat zij veel aan nazorg doen via Whatsapp. Als er bijvoorbeeld een nieuwe CV ketel verkocht is kunnen zij na een aantal dagen een berichtje sturen met de vraag of ze tevreden zijn en of hij goed werkt. Stel dat de klant nog wat vraagjes heeft kan hij deze meteen stellen.

Conclusie

“Messaging is one of the few things that people do more than social networking.” — Mark Zuckerberg, november 2014

De quote hierboven zegt eigenlijk genoeg, dus er kan gezegd worden dat bedrijven genoodzaakt zijn om zakelijk Whatsapp aan te schaffen. Klanten willen tegenwoordig 24/7 antwoorden op hun vragen kunnen krijgen. Persoonlijk zou ik ook liever via Whatsapp een vraag aan een bedrijf stellen omdat ik dan meteen antwoord krijg. Nu gaan er vaak nog een paar dagen overheen als er een vraag aan een bedrijf wordt gesteld via een contactformulier. Whatsapp is de toekomst en bedrijven kunnen er niet meer onderuit. Ze zullen ieder moment van de dag bereikbaar moeten zijn voor hun klanten en ze altijd persoonlijk te woord kunnen staan. Doordat Whatsapp zo laagdrempelig is, is het juist ook interessant voor de kleinere ondernemers.

Bronnenlijst:

Cieremans, D. (2016). De toekomst van Whatsapp. Geraadpleegd op 3 mei 2016, van http://www.coopr.nl/blog/de-toekomst-van-whatsappDuivestein, S. (2016). De toekomst van Whatsapp en Facebook messenger. Geraadpleegd op 3 mei 2016, van

Duivestein, S. (2016). De toekomst van Whatsapp en Facebook Messenger. Geraadpleegd op 3 mei 2016, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-toekomst-van-whatsapp-en-facebook-messenger

Duursma, J. (2016). Hoe wordt WhatsApp zakelijk ingezet? Resultaten eerste onderzoek in Nederland. Geraadpleegd op 3 mei 2016, van http://www.frankwatching.com/archive/2016/02/16/hoe-wordt-whatsapp-zakelijk-ingezet-resultaten-eerste-onderzoek-in-nederland/

Jong de, S. (2014). Het sociaal netwerk van de toekomst is gesloten en betaald. Geraadpleegd op 3 mei 2016, van http://www.adformatie.nl/blog/het-sociaal-netwerk-van-de-toekomst-gesloten-en-betaald

Voorberg, R. (2016).WhatsApp: dé manier om in gesprek te gaan met (mogelijke) klanten. Geraadpleegd op 3 mei 2016, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/whatsapp-de-manier-om-in-gesprek-te-gaan-met-mogelijke-klanten

 


Plaats een reactie